יום שישי, 4 בינואר 2013

לראות את ההווה - אקזיסטנציאליזם ופסיכולוגיה בודהיסטית להתמודדות עם חרדה חברתית

בתרגום חדש מתוך דפי העזר של ד"ר ריצ'רדס - "לראות את ההווה" - משתמש ד"ר ריצ'רדס ברעיונות הלקוחים מתוך הפילוסופיה האקזיסטנציאליסטית (רצון חופשי ובחירה) והבודהיזם (לראות את הדברים כפי שהם כאן ועכשיו)  להתמודדות עם חרדה חברתית.

ד"ר ריצ'רדס מפנה את תשומת ליבנו לכך שאנחנו בוחרים את חיינו בכל פעם מחדש. יש לנו שליטה על האינטרפטציה שלנו למציאות ועל תגובתנו למציאות. אני יכול לבחור לחשוב ש"אנשים שופטים אחד את השני. שאם ישפטו אותי לרעה אהיה מנודה. שאני לחוץ בחברת אנשים ולכן אני משעמם אותם. שאם אני משעמם אנשים לא ירצו בקרבתי ולכן אהיה בודד לעולם. ולכן לעולם לא יעריכו אותי. ואהיה ללא חברים - ללא אהבה - וחיי יעברו לשווא". אני יכול גם לבחור לחשוב ולהתנהג אחרת - "אני יכול ליצור קשרים - לתת סיכוי לחברויות - לא לחפש להיפגע מכל אינטראקציה אנושית...". זה הראש שלי. אלו הן המחשבות שלי. הן ניתנות לשינוי והשינוי הזה יכול להוביל להתנהגות אחרת.

אבל מעבר לכך ד"ר ריצ'רדס מבקש מאיתנו להשתחרר מהעבר, להניח לחרדות העתיד. להתמקד בכאן ובעכשיו - במה שבאמת קיים. אנחנו בכל רגע בוחרים את הקיום שלנו מחדש. בכל רגע יכולים להשתנות ולהיות משהו אחר.

השילוב של בחירה, רצון חופשי והתמקדות בהווה היא תובנה מנחמת למי שסובל מחרדה חברתית - אם התרגלנו  לחשוב שהעבר מכאיב והעתיד חסר סיכוי ומכאן ההווה מדכא - הנה הווה חדש - חופשי שמציע חיים חדשים בכל רגע.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה