יום חמישי, 25 ביולי 2013

מה זה החרא הזה?

לאחרונה התפרסם מחקר המשווה את היעילות של טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT) לטיפול פסיכודינמי. שורה תחתונה: שני הטיפולים יעילים אבל טיפול התנהגותי קוגניטיבי יעיל יותר.
הסיביטיסטים בעננים - הנה עוד פעם נמצאה הוכחה עד כמה יעיל טיפול CBT לעומת טיפול דינמי - אבל כשקוראים מעט בין השורות מבינים שכדי שאפשר בכלל יהיה למדוד את היעילות של טיפול דינמי - החוקרים היו חייבים לשנות אותו כדי להתאימו למחקר - בעוד שטיפול CBT כאילו נולד למטרות מחקר, הטיפול הדינמי נאלץ לשחק עם הידיים קשורות מאחור ולהתאים את עצמו לחוקרים. חברים, טיפול דינמי לא יכול להימשך שלושה חודשים (כמו שהדבר היה במחקר) - שינוי אישיות זה פשוט משהו שלא קורה בטווחי זמן כאלו, פלא שנרשמה בכלל הצלחה.
גם הפסיכולוגים הדינמיים מאושרים - כבר זמן רב שהם סופגים חבטות והנה - הוכחה מדעית ליעילותו של טיפול פסיכודינמי. פירות ופרחים.

אבל שימו לב למספר נוסף: בין 40% ל 48% מהמטופלים לא הגיבו בכלל לטיפולים - לא לזה ולא לזה. ואני חיב לשאול - מה זה החרא הזה????

אנחנו משלמים 400 שקל לשעה בשביל משהו שהיעילות המוכחת שלו היא לכל היותר 60%.

הלו? תגידו יש אחריות? הכסף חזרה אם זה לא עובד?

עם תוצאות שכאלו ברור שיש לו מעט מאוכזבים וברור למה כל כך הרבה אנשים מנסים טיפולים שונים ויוצאים מתוסכלים.

טיפול פסיכולוגי לוקח זמן וקורה שאדם מתייאש לאורך הדרך. ויש כאן דילמה: להתמיד ולהמשיך על אף הספקות או להרים ידיים ולהכיר בכך שזה פשוט לא עובד.  כנראה שאנחנו צריכים להיות אקסטרה קשובים לעצמנו ולהחליט כל פעם מחדש אם טיפול כלשהו עובד עבורנו או שלא - אם אנחנו מאמינים בשיטה או לא.

כשמדובר בחרדה חברתית - בשבילי, עם טיפול או בלי טיפול, יעילות עקרונות הטיפול ההתנהגותי-קוגניטיבי מובנים מאליהם: להיחשף, לא להימנע ולהתייחס אל עצמנו באהבה. זה הכל. וזה כל מה שצריך לעשות. כל טיפול שיהיה צריך לתמוך בכך.

מה יעיל יותר לטיפול בחרדה חברתית? טיפול התנהגותי קוגניטיבי או טיפול פסיכודינמי


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה